Juan Domingo Wolf-in-Cordero's Clothing?

0
Juan Domingo Cordero
New Globo Owner: Juan Domingo Cordero

Twitter is abuzz with rumors that the guy who’s just bought a controlling stake in the opposition news channel Globovision, an insurance magnate by the name of José Domingo Cordero, is a fully paid up member of the bolibourgeoisie.

I don’t know that for a fact, but then, who else would buy a channel that’s just been excluded from the Digital Switchover?

Looks to me like this really is last-orders for independent broadcasting in Venezuela.

Coming just ahead of April 14th Elections, these guys really aren’t leaving anything up to chance, are they?

1 COMMENT

  1. In case this is a done deal, any opposition campaign will become almost invisible, at least in the airwaves. The hegemony would be complete in the free-to-air landscape. What would be next?

      • Oh, and an organisation whose survival depends entirely on the patronage of the largest conglomerates. If you can’t criticise the most powerful elements of society, the owners of the economy, just how independent can you be?

          • The economy is owned by the capitalists because they have not been expropriated, socialism in its the true sense of the word has not happened yet with workers control et al and with a planned econo and don’t count on the Chinese capitalists to continue to help because their bubble is about to burst.

          • You have to get your news from community media, who are funded solely by their audience, or ideally, not funded at all. This blog for example, is based on a solid and sound model. You don’t have a boss, or advertisers. Can’t you see this is the way forward?

          • How do you make a living without funding? What if you need to research something in depth for a couple of months?

          • There’s nothing wrong with government owning a couple of media outlets. But why would it need to monopolize media? Isn’t a plurality of opinion better if you want to have an honest discourse?

          • In a perfect world where comunicational democracy is applied and respected, yes.
            But this is a government of flinging feces monkeys screwing everything up, with a propaganda cardboard facade and the simplest and more obvious truth is a stone, threatening to bring it down and reveal to the chavismo eye-opening realities.

        • Freedom of expression is only possible, like freedom of anything, if there are many owners. If the alternative is to depend directly on the government, well, that’s not much of an alternative.

          The largest conglomerate in Venezuela is The Bolivarian Government, followed by this more or less informal network of “businesspeople” that depend on it for their wealth, which we collectively call bolibourgeoisie.

  2. Bad news, if true.

    On the other hand, it just might stir some righteous anger just before the polls. This may be the last chance for Venezuela for a generation, it’s hard to mount a democratic struggle in an information monopoly.

  3. Well, it was a matter of time before this happened, so the old soviet model is being slowly implemented, Well, I guess next we will have a Chinese model of internet with the proper filters in place, It is not difficult to imagine the radio stations singing the praises of Supreme Leader Maduro al North Korea …

  4. This was expected. Globo was struggling financially. Nobody can finance a tv network out of their own pockets forever.

  5. 1) Who sold?

    2) Why did he/they sell now?

    3) Was there no one left to support Globo operations?
    3) When does Cordero get actual control?

    Will his minions march in on Monday and give orders? Or will there be a period of due diligence and other paperwork, so that Globo can stay on the air for a month?

  6. Francisco, I don’t know if its on purpose, but the link to “José Domingo Cordero” is the same as that for a “fully paid up member of the bolibourgeoisie”. Is this your intention? I’d be interested in the link that supports your conclusion. Another doubt, is it Juan or José?

    Other than that, I’d like to note that smothering of private economic activity in Hugo Chávez’s Venezuela is proceeding ahead “a paso de vencedores” (please note the bitter sarcasm here), Globovisión being yet another victim, preemptively selling since they probably feel the air going stale in their respiratory system.

    This afternoon we should have more news when their employees meet & size up the new owners.

    More waiting, less air.

  7. According to at least one Globovisión journalist (via Twitter), a condition on the sale is that it will not be finalized until after the April 14 elections. If so, at least there’s some hope of decent coverage.

  8. For those who live in britain , who funds bbc?? , is the bbc openly partisan of all government positions or critical or mainly neutral ? are there private stations which function alongside the bbc ? are their views openly and methodically favourable or unfavourable to the government ??
    Do those who own or fund a media outlet ever allow allow disparate opinions a chance to air their own views , a chance to have their own space??. If this regime wasnt intent on commucational hegemony ( silencing all independent voices) , could that work in venezuela??

Leave a Reply